Wednesday, September 2, 2009

Analisis Antarabangsa Konflik Selatan--Masih Ada Lompang

Sejak meletusnya pemberontakan di selatan Thailand lima tahun lalu, banyak pihak terutama penganalisis politik atau krisis menumpu perhatian ke arah wilayah sempadan itu. Boleh dikira konflik ini mendapat tempat ketiga di Asia Tenggara selepas aksi-aksi teror di Indonesia dan selatan Filipina berdasarkan kekerapan laporan khas mengenainya di media cetak mahu pun elektronik. Sebelum ini konflik selatan Thai hanya dipinggirkan walaupun banyak menumpah darah. Dan juga beberapa buku telah terbit sejak akhir-akhir ini(terbitan antarabangsa). Secara langsung menggambarkan konflik ini mempunyai nilai jurnalis atau pun nilai akademiknya.

Antara buku-buku tersebut;

1.Islam, Education And Reform In Southern Thailand: Tradition & Transformation

2.Conflict and Terrorism in Southern Thailand.



4.Performing Political Identity: The Democrat Party In Southern Thailand


Namun begitu analisis itu masih ada kelompangan. Beberapa hal terlepas pandang. Contohnya soal tranformasi pendidikan selatan. Bagaimana keciciran pelajar Melayu Patani masih berterusan hingga kini.

Begitu juga dengan Thaksin, melalui buku-buku itu ramai yang salahkan pentadbiran Thaksin termasuk tragedi Tak Bai. Memang Thaksin yang menyatakan puluhan mati dalam tragedi tersebut kerana, “weak from fasting during the month of Ramadan.”Tetapi dalam tragedi tersebut tentera yang sepatutnya dipersalahkan. Mengapa Thaksin tidak mengambil tindakan terhadap tentera? Kerana Thaksin takut pada tentera.Lagi pun tentera menguasai politik Thai.
Mungkin ini berlaku kerana analisis itu hanya bersandar pada sumber kedua atau hanya berlegar-legar di perpustakaan Prince of Songhkla University mencari bahan.

Hanya buku Tearing Apart The Land hampir mendasar ke bumi Patani.

(Alah.... analisis kamu pun tidak mendasar dan dangkal juga!)
Kelmarin ketika menunggu waktu berbuka puasa saya membaca semula analisis saya yang pernah ditulis dan diterbitkan di media. Yang menjadi tumpuan saya adalah beberapa rencana mula-mula ditulis dalam bahasa Melayu. Perasaan malu menguasai diri ketika itu. Entahlah saya rasa sangat dangkal dengan hujah yang diketengahkan, terasa murah sangat.
Malunya akuuuuuu!!!!.

*Di bawah adalah rencana saya yang pertama sekali ditulis dalam bahasa Melayu. (Ketika itu dianggap budak hingusan.) Dan saya sangat malu dengan penutup ini, ''Diharap pengalaman Malaysia dalam membangun pemikiran rakyat dijadikan modal dalam membangun rakyat selatan Thai. '' Mengapalah saya menulis begitu?Terukkkk!!!!!!
1.Misi Sosial ke Selatan Thai, Dewan Masyarakat, Oktober 2007.

No comments: