Wednesday, June 17, 2009

Sedapnya Ibrahim Chik Menulis


Ketika Malaysia sibuk pasal Chin Peng, saya membelek banyak buku-buku tentang selatan Thai termasuk mengenai komunis(PKM) untuk menulis resensi novel Gerila karya Allahyarham Lukman Iskandar untuk sebuah media yang berlatarkan pemberontakkan masyarakat Islam Patani sekitar tahun-tahun 70-an hingga 80-an.


Tentunya saya terjumpa halaman ini di sebuah buku orang Melayu kuat PKM, Ibrahim Chik,Memoir Ibrahim Chik; Dari API ke Rejimen ke-10. Tulisnya tentang puak pemisah Patani begini;
''Di depan umum mereka bersembahyang dan berdoa panjang-panjang.Akan tetapi, mereka selalu memaksa rakyat supaya memberi derma kepada mereka. Mereka juga selalu menghukum rakyat dengan denda yang tinggi. Mereka selalu bersandar pada samseng-samseng tempatan. Adakalanya, mereka merogol kaum wanita, bukan sahaja wanita Thailand tetapi juga wanita Melayu.''

Oh, sedap Ibrahim Chik cakap.Dia dan Parti Komunis Malaya(PKM) mengapa berkubu di Patani? Kata, hendak berjuang untuk Malaya, berperanglah di hutan-hutan Malaysia!

Benar, kehadiran PKM di selatan Thailand adalah restu kerajaan Thailand untuk menyempitkan mobiliti puak gerila pemisah Patani.

2 comments:

Unknown said...

Dasar komunis!!!

Isma Ae Mohamad said...

Cik Farida,
Sudah baca memoir itu, harap baca buku itu sebelum hukumnya. Jangan marah.:)