Friday, October 16, 2009

Di Negeri Bayang-Bayang Malam


Saya bukan penyanjung Aung San Suu Kyi. Tapi saya sangat meminati negara Myanmar, sebuah tempat yang penuh dengan eksotik,selain penuh dengan misteri,kemiskinan, penindasan --- hingga harga sebuah kebebasan terlalu mahal di sana. Dalam banyak tulisan saya di media setakat ini, saya baru sedar telah banyak saya anjur supaya kerajaan junta di sana dicabut kuasa.

Dengan kata lain, demokrasi mesti tertegak di bumi Myanmar(bukan maksud saya demokrasi itu satu sistem terbaik mengurus negara--saya percaya akan sistem siasah Islam).

Mengapa Myanmar?

Terlalu banyak buku-buku tentang negara ini saya baca.Pertama sekali(selain minat saya mendalam tentang sejarah) ialah kerana orang Islam di sana. Saya sangat bersimpati akan nasib orang Islam di sana. Saya punya pengalaman yang menyakitkan tentang perkara ini.Biarlah saya pendam untuk diri saya sendiri.

The State in Myanmar adalah rakaman Robert H Taylor, asalnya diterbit pada tahun 1987. Ia kembali diterbit dengan penambahan beberapa isi mengikut rentang waktu. Sebanyak enam bahagian baru ditambah bermula tahun 1988 - 2008. Satu tempoh penuh pencaroba di Myanmar.

Dalam waktu-waktu inilah beberapa perubahan telah berlaku di sana yang tidak terdengar oleh kita di sini.Paling menarik adalah ulasan tentang kemenangan Aung Suu Kyi pada pilihanraya tahun 1990 yang dibatalkan junta.Sampai beliau ditahan dirumah.Tindakan pimpinan Junta ketika itu adalah untuk melindungi diri mereka, mungkin akan diterkam hingga mati oleh penyokong Aung San jika dibiar mereka mengambilalih kerajaan.

Menarik juga untuk dibaca, tentang dasar kerajaan pada etnik-etnik minoriti. Yang sekarang bergelut untuk merdeka.Myanmar terlalu banyak etnik berjuang untuk merdeka.
Cerita mulanya begini, setelah Myanmar mencapai kemerdekaan, pada asalnya pimpinan Jeneral Aung San ketika itu telah berjanji akan memberi taraf autonomi buat wilayah etnik Shan, Karen, Kachin dan juga Arakan selepas 10 tahun merdeka. Tapi ia tidak dapat dilaksanakan setelah beliau mati. Ini membawa kepada pemberontak bersenjata etnik-etnik tersebut hingga kini.Untuk itu kerajaan tentera Myanmar telah mengambil pendekatan militer secara agresif termasuk menafikan hak kewarganegaran seperti yang dialami etnik Muslim Rohingya.

Saya sangat tidak bersetuju dengan sesetengah pandangan yang mengatakan Myanmar akan hancur jika wujud sistem demokrasi di sana.Kerana terlalu banyak pemberontak yang ingin merdeka.

Itu hanyalah bayang-bayang ketakutan Jeneral Than Shwe digambar sebagai '' janeral yang paranoid'' oleh Reporters Without Borders. Beliau sangat percaya dengan nujum. Mengikut kepercayaan kosmologi Burma, kejatuhan atau pusat ibu kota ditawan musuh, ini bermakna sesebuah kerajaan itu telah berakhir.Sebab itulah beliau memindah ibu kota ke Naypidaw.Inilah yang ditakuti Jeneral Than jika pendukung demokrasi menguasai ibu kota.

P/s: Saya baru tahu, etnik Karen ramai yang beragama Islam terutama yang dipanggil ''Karen Putih'' kerana kulit mereka cerah.Tapi sedihnya mereka terpinggir di sempadan Thailand, entah mereka masih mengamal Islam atau tidak. Yang jelas Misi Kristian sedang merapati mereka. Saya lemah, hanya boleh melihat sahaja.


Foto: Tentera Pembebasan Karen yang bergiat di sempadan Thai-Burma

2 comments:

Annabuadiary said...

masihkah kita punya masa menyelamatkan akidah mereka?

Isma Ae Mohamad said...

saya pernah mempunyai pengalaman yang menyedihkan. sebuah pulau yang terpncil terletak d laut andaman, satu ketika dahulu penduduknya beragama Islam semua tapi semua sudah berubah kepada kristian.

Ini berlaku di pulau lipih atau kok lipih.

tentang karen, insya-Allah jika ada kemampuan saya akan sentiasa ke sana.