Sunday, October 4, 2009

Cerita Guru Tua Saya


Masa kecil saya suka mendengar cerita. Semasa sekolah dasar, seorang guru tua selalu membawa anak murid ke bawah pohon kerian, dekat kerbau berkubang. Di bawah pohon itulah, pelbagi cerita dilayang adakalanya diulang-ulang tanpa kami rasa jemu. Antara cerita kegemaran masa itu adalah pengembaraan Marco Polo dan pahlawan Islam. Saya tidak tahu samaada cerita guru tua saya itu betul seperti dalam buku atau sekadar rekaannya. Yang pasti plotnya menarik. Sejak itu yang saya tahu mula ingin membacanya sendiri dari buku.


Sedihnya saya lupa nama guru tua saya itu.Yang saya ingat masa itu kulit mukanya sudah berkedut. Mungkin beliau sudah meninggal. Al-Fatihah......


Namun, Pak Latib seperti membawa semula saya kembali ke bawah pohon tersebut.Ia mengingat kembali saya akan memek muka guru tua saya yang sedang bercerita. Saya sebak. (Tapi saya tidak menangis)
*************
Pertempuran siang tadi, tentera Islam diasak bertubi-tubi oleh musuh. Panglima Tariq sedar pertahanan makin goyah. Dia tahu ketumbukan tentera musuh berlipat kali ganda berbanding tentera Islam.Dia perlu merencana sesuatu. Dia tidak mahu tentera Islam lemah semangat. Mereka perlu menang.

Panglima Tariq bin Ziyad mencari jalan bagaimana hendak meniup api semangat tentera pimpinannya. Malam itu dia bermunajat pada Allah.Pagi esoknya, sesudah subuh, Panglima Tariq memanggil pembantunya dan mengarah,''Bakar semua kapal kita!''Walaupun mendapat bantahan beberapa panglima beliau, arahan itu tetap juga dijalankan. Dan, semua kapal dibakar hangus. Setelah itu, ketika kapal-kapal telah bertukar menjadi abu dan arang, Panglima Tariq berpidato kepada bala tenteranya.

'' Wahai, saudara-saudaraku, lautan ada di belakang kalian, musuh ada di depan kalian, ke manakah kalian mahu lari? Demi Allah, apa yang kalian miliki hanya kejujuran dan kesabaran...''Demi Allah, kita ke sini bagi mati syahid ataupun mencapai kemenangan.''Begitulah yang dapat dirakam semula kisah pembakaran kapal-kapal yang membawa tentera Islam ke bumi Andalusia untuk membangkit semangat jihad selepas membaca novel sejarah Islam, Tariq: Menang atau Syahid oleh Abdul Latip Talib.Ya, peristiwa itu sudah acapkali diulang-ulang di mana-mana dari dulu hingga kini buat teladan umat Islam.

Benar, kejadian pembakaran kapal itu dan seterusnya perperangan menawan Andalusia jika dibaca dengan rasa sedar pasti menimbulkan banyak manfaat yang tiada nilainya.Tentu, untuk kita yang sudah atau sedang tumbuh dewasa, pejamkan mata dan cuba bayangkan anda berada di situ, sebagai tentera Islam. Ia secara tidak langsung menguji takat keimanan anda; samaada berkobar-kobar dada anda, atau timbul rasa ragu-ragu. Juga, khas untuk anak-anak, insiden pembakaran ini patut berada antara cerita yang pertama mereka baca -- biar tumbuh rasa cinta pada agama.Dengan itu tidak keterlaluan meletakkan fiksyen sejarah Islam Pak Latip ini sebagai salah satu terapi ringan untuk menjaga kesuburan jiwa dan roh kita ketika sedang santai.

Memanglah, nilai sastera novel ini agak rendah. Kerendahan itu yang membuatkan ia layak dibaca semua. Tidak kira umur dan status pendidikan. Ia novel untuk semua. Bahasanya mudah. Tapi ia bukan juga novel yang ringan. Meskipun ia tidak punya lambang-lambang atau metafora yang perlu ditafsir dalam-dalam, namun ia bak cermin umat Islam kini yang perlu direnung jauh-jauh.

Mengenang kembali akan kekuatan iman dan tinggi semangat syahid Tariq bin Ziyad hingga berjaya menakluk bumi Andalusia dan membentuk pemerintahan Islam yang berlangsung hampir lapan ratus tahun selepas itu sangat mengesan.Tetapi lihat, bagaimana Andalusia hari ini, sungguh menyedih sekali. Betul seperti kata nabi yang direkod oleh Tarmizi dan Nasa' i, ''Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dengan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak berangan-angan.''Keruntuhan empayar Islam Andalusia berlaku bila mana nafsu mengatasi iman. Mereka lalai dengan nikmat dunia hasil dari kemajuan tamadun Andalusia .

Bahkan berlaku perebutan kuasa antara bangsawan-bangsawan yang menyebabkan mereka berperang sesama sendiri. .Akhirnya dari sebuah empayar besar berpecah-pecah menjadi negara kota yang lemah. Dengan mudah datang bala Kristian menakluk

No comments: