Wednesday, October 21, 2009

Menunggu Yang Baru


''Sebagai ilmu pemerintahan, iaitu ilmu siasah dan ilmu kenegaraan, politik secara idealnya patut membahagiakan semua orang atau sekurang-kurangnya tidak melaga-lagakan sesiapa. Politik menjanjikan sebuah negara ibarat sebuah taman yang nyaman. Akan tetapi, oleh sebab politik juga membabitkan kelicikan dan muslihat, maka ia tidak semestinya sentiasa menghasilkan taman yang nyaman itu.''

Sejak muka pertama lagi Datuk Saifudin Abdullah telah memberi ingatan, keluhan dan harapannya agar 'taman yang nyaman' dapat terbina dalam landskap politik negara pada masa akan datang setelah PRU12 dalam bukunya, Politik Baru: Mematangkan Demokrasi Malaysia. Buku dwibahasa ini, agak nipis jika dibahagi dua bahagian(lebih kurang 80 muka surat setiap bahagian) tetapi terlalu tebal dengan harapan Saifudin yang mewakili golongan muda baru dalam UMNO(jika benar apa yang ditulisnya).
Beberapa hari lepas, PWTC bergegar. Naik bulu roma orang UMNO. Semuanya mahu berubah. Terangsang dari situasi itu( terutama bila dengar dan lihat Najib berteriak-teriak) saya membaca buku ini. Sejam masa diambil menghabisinya. Sambil termenung, saya berpendapat alangkah bahagianya warga Malaysia jika apa yang tertulis dalam buku dipraktik sebaiknya.

Sial, realiti tidak sebegitu.Atau masih tidak nampak perubahan.

Itu hanya dalam buku. Yang pertama-tamanya membicarakan soal intgeriti politik. Menurut Datuk Saifudin terdapat tiga ciri untuk merealisasikan integriti politik; politik ilmu bukan politik ampu; politik hikmah bukan politik fitnah; dan politik bakti bukan politik undi.

Begitu juga dengan good governans di bahagian kedua. Hubungan kerajaan dengan entiti perniagaan dan juga masyarakat sivil.Dengan kata lain, kerajaan tahu apa yang dikehendaki rakyat sudah berakhir.

Walaupun apa yang ditulis Datuk Saifudin, ramai yang anggap ia sebuah kejujuran, namun bagi saya dalam kejujuran itu sempat juga beliau angkat dan memasuk bakul sendiri parti yang dinaunginya sambil tidak lupa melepaskan tembakan angin kepada parti pembangkang.

Baca ini :''...menterjemah ideologi menjadi dasar, gagasan menjadi program, perjuangan menjadi strategi, menmisfesto menjadi realiti dan kata menjadi kota.Inilah kelebihan parti kerajaan pusat hari ini.'' Kata-kata begini sudah acap didengari.
Baca ini pula, kita juga pernah dengar iaitu parti yang selalu memburukkan gagasan pihak lain: ''pendekatan ini kelihatan diguna pakai oleh sesetengah parti politik kita, walaupun oleh parti mengguna label yang baik.''

No comments: