Monday, October 19, 2009

Editor, Kecewa, Envelope


Panas setahun dihapus hujan sehari. Memang salah jika saya mengguna analogi ini untuk menggambarkan perasaan kekecewaan yang saya hadapi.

Tapi itulah bagi saya analogi yang paling sesuai. Hujan itu membawa makna hati sedang menangis. Yang saya jangka selama ini beliau (kini seorang editor kanan sebuah media) akan mengekalkan prinsip yang dianutinya selama ini--yang sanggup 'berpanas' demi sebuah kebenaran dan kebebasan.

Dulu saya kenal beliau seorang pejuang kebebasan akhbar, sekarang, saya sangat terkejut dan seperti tidak percaya.

Sedang saya menulis entri ini, hujan turun dengan lebatnya di luar.Dan, hujan itu mengingatkan saya pada musim-musim panas yang lalu; zaman susah.

*Envelope Jurnalist!!!! Ini bukan tuduhan.

P/s: Rencana Pilihan hari ini;
Nina Martin--Living in a ghost town di Bangkok Post.

No comments: