Sunday, February 13, 2011

Andai Obama Berak di Kota Bharu

Andai Barack Hussein Obama pernah bermukim dan berak di Kelantan? Bayangkan bagaimana reaksi orang Kelantan yang terkenal dengan kenegerian itu bila si kulit hitam menjabat di White House sebagai Presiden Amerika Syarikat.Sebelum itu saya berimajinasi, jika ini benar sudah tentu Obama bersekolah di Kelantan International School, di Jalan Telipot, depan SIC.Imaji saya makin jauh dan nakal, saya melihat Obama menggigit roti bakar di depan secawan kopi suam di restoran White House berhadapan Masjid Muhammadi Kota Bharu di dalam hingar-bingar kecek-kecek dan sumpah seranah politik ala Kelantan.

Nyata semua itu adalah imaji liar dan nakal saya.Mungkin kesan dari pembacaan tiga buku mengenainya, Tetapi tidak salah saya bertanya,...

Namun, faktanya Obama pernah tinggal di Jakarta bukan di Kota Bharu.Nampaknya ia sekaligus membuat rata-rata warga Indonesia bangga hingga melangit. Lihat sahaja beberapa tulisan penulis Indonesia mengangkat kisah hidup Obama selama di sana."Indonesia mengajari budaya toleransi, kerja sama masyarakat," komen seorang warga Indonesia yang menjadikan Obama pilihan di Amerika. Indonesia yang mengajarnya?


Apakah Kelantan juga tidak punya semangat toleransi itu yang boleh membentuk perwatakkan seseorang?



Barack Hussein Obama-Kandidat Presiden AMERIKA yang punya "Muslim Connection".
Oleh Anwar Holid
Mizan
Cetakan 2007


Menerjang Harapan: Dari Jakarta Menuju Gedung Putih
Penulis Barack Obama
Kategori: Biografi
ISBN: 979-1238-34

OBAMA: Antara Islam, Israel dan Amerika
Taufik Rahman
Harga: RM 15.90 / RM 17.90
ISBN-13: 978-983-3603-70-1
Jumlah Muka Surat : 232

No comments: