Saturday, April 9, 2011

Mencari Pekan Ardallah

Di mana Ardallah? Sebuah pekan kecil yang melatari gerak-gerak tiga sahabat--Yousif(Kristian), Amin(Islam), dan Isaac(Yahudi)--dalam fiksyen On the hill of god? Aku google sana-sini. Tetapi tidak ketemu. Di mana? Apakah Ardallah telah menjadi nama lain dalam bahsa Hebrew setelah dirampas Zionis secara amat brutal. Mana Ardallah!!!!!

Jujur saya katakan, inilah kali pertama saya membaca fiksyen tentang perjuangan rakyat Palestin menurut sudut atau pemahaman masyarakat Kristian. Dan buku bukan fiksyen lewat mata Kristian pasal Palestin, buku ini.

Memang, mula-mula belek buku ini, rasa tidak puas hati hadir menerpa bila pengarang menggambarkan watak Amin dari keluarga miskin, anak pemahat batu. Sedang Yousif, watak utama adalah anak seorang doktor, Dr Safi. Isaac pula anak seorang peniaga Yahudi!

PBB telah buat keputusan bersejarah, Palestin akan dibahagi dan Baitulmaqdis hak antarabangsa. Mandat Inggeris akan berakhir, tentera Inggeris akan keluar. Zionis berbondong-bondong ke Palestin dan menari-nari di Jerusalem! Api perang pun berkobar! Letupan sana-sini. Pembunuhan di siang dan malam. Dan tragedi Deir Yasin pun berlaku; pembunuhan beramai-ramai. Penduduk Arab terkejut. Baru penduduk terburu-buru mencari senjata api buat pertahanan diri. Termasuk penduduk pekan Ardallah. Untuk tujuan itu, penduduk mahu wang derma untuk pembangunan hospital Ardallah diguna untuk membeli senjata api. Wang itu disimpan atas nama Dr Safi. Berlaku selisih pendapat, Dr Safi tetap mahu wang itu diguna untuk bina hospital tetapi kehendak ramai mahu senjata dibeli.

Begitu juga dengan Yousif, kita akan merasa tindakan Yousif yang mahu Palestin diselesai dengan cara rundingan damai bukan dengan cara perang seperti seorang penakut tetapi dalam masa yang sama Yousif risau dengan agresif militer dari pihak Yahudi. Dan amat berharap tentera negara Arab masuk segera. Tentera Arab dan pemimpin Arab diperbodohkan. Dan lebih separuh Palestine diduduki Zionis. Termasuk penduduk Ardallah yang terpaksa meninggal pekan itu secara paksa dalam keadaan yang amat perit.

Anda baca sendiri, babak pengusiran oleh Zionis, pasti sebak; perogolan berlaku, kematian orang tua, anak kecil kelaparan sebelum ribuan pelarian ini sampai ke Jordan hingga Yousif dan isterinya Salwa terpisah yang percintaan mereka dihadangi pelbagai onak duri.

Sila baca ulasan di Washington Report untuk lebih maklumat, ulasan saya ditulis tergesa-gesa. On the Hills of God Ibrahim Fawal, Black Belt Press, 1998

No comments: