Saturday, January 15, 2011

Antara Penjajah Perancis dan British


Andai Perancis bukan British yang menjajah Kelantan, Kedah, Terengganu dan Patani. Ah, betul tidak ada guna lagi saya berkhayal seperti ini.Tiada guna, buang masa sahaja! Tetapi itulah, manusia seperti saya suka berkhayal, mengenang sejarah masa lalu yang membuat saya jadi sedih dan banyak kali tersenyum-senyum sendirian di jendela, oh bukan seperti orang tidak siuman ya.

Menatap sahaja buku sejarah atau dokumen sejarah, THAILAND; How Thailand Lost Her Territories To France membuatkan saya kembali berkhayal dan seterusnya tersenyum lebar. Ya, mata saya seperti berkaca-kaca.

Lupakan sahaja emosi itu!Fokus!Fokus! Pada isu buku ini Isma! Jangan nak menangis di sini! Saya memujuk diri saya.

Ok, buku ini ditulis sebagai dokumen jawapan untuk rakyat Thailand bagaimana mereka boleh terlepas beberapa wilayah kepada kuasa penjajah Perancis di bahagian Indo-China dengan menyalahkan kuasa Eropah itu bermain tipu daya berserta kekuatan persenjataan dengan membedil Sungai Mekong.

Fakta menunjukkan pada tahun 1867 Kerajaan Siam kehilangan bahagian Kemboja dan enam buah pulau yang keluasan 124 000 KM persegi kepada Perancis. Sebab itulah sampai sekarang orang Thai beranggapan Kemboja adalah wilayahnya. Lihat saja kes kuil Preah Vhear.

Tahun 1888 Thailand kehilangan wilayah berbukit Sipsong Chuthai seluas 87 000 KM persegi.

Tahun 1893 tebing sebelah kiri Sungai Mekong berjaya dirampas Perancis yang luasnya 143 000 KM.

Tahun 1904 sebelah kanan tebing Sungai Mekong pula yang hilang, 62 000 KM. Ini menjadikan negara Loas.

1907 Batambang, Siemrap dan Srisophon pula yang hilang dan membentuk negara Kemboja hari ini.Tidak hairanlah Thailand mengatakan Angkor Wat adalah haknya.

Membaca kembali kisah perang dan hubungan antara Perancis-Siam memperlihat betapa bijaknya Siam bermain tarik tali diplomatik. Meskipun Siam kalah dan kehilangan banyak wilayah tetapi ia tidak membuatkan seluruh negaranya jatuh atau dijajah. Sejarah yang menarik.Cuma saya tiada waktu menulis panjang akan ini.Akan menyambung kisah ini......

No comments: