Wednesday, February 3, 2010

Awardee

Baru saya perasan Hadiah Sastera Perdana Malaysia setelah membaca entri ini, (Hadiah sastera nasional perlu lebih teratur, sempurna ) ,rupa-rupanya anugerah itu masih hidup. Sangkakan ia sudah lama mati. Tiada langsung hebahan tentangnya, baca-baca sudah pun keluar keputusan dan anugerah itu telah disampaikan, atau saya ini yang tidak dengar berita, mungkin.

Melihat kepada senarai pemenangnya, ada saya bersetuju dan ada saya tidak bersetuju. Ada buku yang menang itu tidak patut menang. Saya pernah menyesal beli buku itu.''Kalaulah aku beli Kekasih Sam Po Bo lagi baik,'' begitulah saya pernah mengeluh sesal satu ketika dahulu.Tapi masalahnya mungkin orang akan kata, takkan Faisal Tehrani menang lagi.

Setuju atau tidak itu perkara biasa.Yang menjadi soal adalah kelangsungan anugerah buku di Malaysia. Sedang negara jiran seperti Indonesia tetap dengan tiga angerah prestif dianjur secara konsisten setiap tahun dengan Jakarta Art Counsel Novel Competition, Khatulistiwa Literary Award dan Adhikarya Ikapi Award.

Dan Thailand konsisten dengan awardee, SEA Write Award(saya setuju ia makin hilang seri), Burapha Awardee( semacam Pulitzer Prize kerana lebih kepada kewartawanan) dan Anugerah Buku Nasional Thai( yang jika memenangi boleh terjual lebih seratus ribu).

Terkejut, di Jepun wujud hampir 50 anugerah yang berkait dengan buku dan penerbitan.

______________________________________

Sedikit Tentang Filem Thai. Saya Minat Filem Dokumentari



a) Filem Dokumenteri ''Citizen Juling'' saya suka lihat covernya.





















b)The Convert.
Saya berhajat mahu tonton filem dokumentari kontroversi ini tentang murtad yang melibatkan Islam dan Buddha di Thailand.










Mungkin saya akan beralih ke layar TV.Insya-Allah.


3 comments:

pencinta bahasa said...
This comment has been removed by the author.
pencinta bahasa said...

salam..
humm, isma ae che uma akan beralih ke layar TV??

Isma Ae Mohamad said...

insya allah, tukar selera, puas sudah menulis