Sunday, August 2, 2009

Madihah: Bos, Saya dan Kawan

Bos saya pernah bertanya begini, '' Ae, tengok Madihah boleh siap buku dalam masa dua minggu tapi mu belum lagi siap.''

'' Ae tulis sastera. Sastera itu kerja seni.Kerja seni perlu masa. Tapi masalahnya tiada masa(balik kerja -- letih dan tidur puas).''

Dan saya menyambung, '' Mungkin, akan berhenti kerja selepas puasa ini? Jadi penulis sepenuh masa?''

Air mukanya berubah.
___________

Saya belum baca buku Madihah. Namun begitu, kawan saya yang berkawan dengan kawan saya pernah membacanya. Di bawah adalah e-mail yang dihantar kepada kawan saya itu.Khabarnya kawan saya mengambil STPM tahun ini.

Sekarang ni 7 Julai 2009, jam sudah melebihi 2:15 minit pagi tapi belum melebihi 2:20. Kawe baru je habis baca buku Catatan Hati Nik Nur Madihah - Kesusahan Bukan Penghalang Kejayaan kira-kira 40 minit yang lalu. Buku tu adik kawe punyer. Kawe cuma tengok-tengok dan baca sikit-sikit je mulanya, entah macam mana boleh terbaca sampai habis pulak. Kah Kah Kah...

Memang orang susah betul Nik Nur Madihah ni. Dia menyalin semula sebuah kamus dengan tulisan tangan sendiri kerana tak punya wang untuk membelinya. Kawe harap 2 orang bekas pelajar Maahad Muhammadi (P), Kota Bharu yang 'best student', Siti Fatimah dan Nik Nur Madihah ni dapat jadi orang yang hebat di masa depan nanti lebih kurang 10 tahun dari sekarang.

Hebat dalam bidang diorang masing-masing biar ada masuk 'paper' dan TV pulak nanti. Tapi sayang, dah takkan ada lagi 'best student superb' macam diorang nanti. Kalau ada pun yang terakhir tahun depan. Demo pun tahu kan kerajaan kita ni dah tetapkan pelajar SPM cuma boleh ambil maksima 10 subjek je dan 11 subjek untuk pelajar aliran sains. Kesian Maahad Muhammadi (P), Kota Bharu yang dah 'plan' nak cipta rekod 'superb' setiap 2 tahun sekali.

Kawe menulis kepada demo di pagi buta ni sekadar bicara kosong sahaja.
*:)

5 comments:

Unknown said...

Salam

pkerja ksayangn bos..

Isma Ae Mohamad said...

Entahlah.

Fitria Zulfa said...

kesayangan pacar kikikiki...

pencinta bahasa said...

salam..

sudah habis membacanya. walaupun tidak tebal, tetapi dapat memberikan kesan yang signifikan kepada pembaca.

Isma Ae Mohamad said...

Noura,
pacar kamu tidak sayangkah?

pencinta bahasa,
lihat saja rumahnya sudah cukup mengesan di hati...