Wednesday, March 18, 2009

Tidurlah, Ayah Pergi Berperang

Dalam banyak dodoi yang dirakam Nureeyan Saleh pada bukunya, Lagu Dodoi Melayu Patani,dodoi ini sangat menarik perhatian saya.Saya tidak tahu adakah lagu ini masih dinyanyikan oleh ibu-ibu Siam untuk anak mereka. Nanti, saya tanya kawan-kawan saya.Saya harap ia tidak dilagukan lagi. Cuba baca rangkap di bawah ini.


ha..ee..nong norn er
nong norng hai lab-lab
phor phai khat ta thap
yu ti muang Tani
jong mi chok mi chai
phor pai jong dai di
phai thap muang Tani
sip pi phor ma...eee..her

terjemahan

ee..adik tidur lah
tidur adik tidur tidur
bapa pergi menentang musuh
di negeri Tani (Pattani)
doalah kebaikan dan kemenangan
doa bapa selamat pergi
perang di Tani(Pattani)
sepuluh tahun bapa balik...eee..her..cerita.

Nota: Pecah hatiku pagi ini.

3 comments:

Fitria Zulfa said...

Kenapa pecah Ae...

Isma Ae Mohamad said...

Noura,
Sakit hati saya... sesuatu sadis telah berlaku di tanahair saya,pelecehan HAM di Patani, Thailand.

Hakimi said...

Ae, comel foto ni...nostalgia