Friday, March 11, 2011

OREC: Mimpi-mimpi Petani Thailand

(Rencana ini pernah dimuat dalam Dewan Ekonomi bulan September 2008)

Oleh Isma Ae Mohamad

''Kita pengeluar beras utama dunia. Tetapi mengapa kita tidak boleh mengawal harganya. Sedangkan minyak, harganya sentiasa meningkat. Negara pengeluar minyak jadi kaya-raya. Kita tetap miskin dan tertekan.''




Kenyataan di atas adalah keluhan biasa di kalangan penanam padi di Thailand. Ia telah menjadi buah mulut masyarakat petani dan mula melebat sekitar kempen pilihanraya pasca rampasan kuasa tentera tahun lalu hingga sekarang. Lantas pada masa kempen tersebut, parti-parti bertanding hadir dengan janji-janji pendapatan yang lebih baik untuk para petani. Lebih-lebih dalam hal ini, Parti Kuasa Rakyat (PPP), parti proksi Thaksin.

Tidak hairanlah mengapa PPP dapat menguasai kerusi-kerusi parlimen kawasan jelapang padi di utara dan timur laut negara itu.Maka idea penubuhan kartel semacam OPEC untuk beras timbul.Sebenarnya hasrat penubuhan kartel beras yang terdiri dari negara-negara pengeksport beras atau singkatannya OREC sudah diperdebatkan di Thailand sejak beberapa tahun terakhir ini. Asalnya, kerana harga beras beberapa tahun kebelakang di Thailand tidak meningkat disebabkan oleh lebihan pengeluaran dalam negara.

Tetapi ia hangat diperkatakan tahun ini setelah berlaku lonjakan harga beras hingga lebih 20% di pasaran antarabangsa awal tahun ini. Lonjakan harga tersebut berpunca dari banyak faktor. Antaranya permintaan yang meningkat dari pasaran baru seperti Afrika, penumpuan petani kepada biofuel, dan bencana alam. Di tambah pula tindakan Vietnam yang mengharamkan sementara eksport beras, disamping India yang menghadkan eksport berasnya baru-baru ini telah membuatkn beras Thailand menjadi rebutan negara pengimport.

Kenaikan tersebut telah membari kesan kepada pengguna termasuk di Malaysia.
Sebetulnya kenaikan harga beras di pasaran antarabangsa tidak banyak memberi keuntungan buat para petani. Adakah petani Thai berpusu-pusu ke bank untuk menyimpan wang hasil jualan padi? Tidak.Keuntungan tidak sebanyak yang disangkakan.Ini kerana kenaikan harga beras seiring dengan lambungan harga minyak dunia. Oleh itu, kos pembajakan, pengangkutan dan penuaian padi meningkat sehingga 50%. Saat harga minyak mahal, Thailand merasakan adalah tidak adil kepadanya kerana menjual harga beras yang rendah.

Sedang harga beras sekarang tidak menjamin harganya akan stabil dan terus meningkat. Justeru itu, ramai pihak berpendapat kartel beras dapat menjamin harga beras tidak turun. Di kalangan petani, mereka tidak sabar-sabar lagi melihat tertubuhnya kartel ini. Sejak dahulu lagi mereka telah dimomok dengan andaian-andaian harga beras tidak akan turun atau akan stabil di tingkat harga yang tinggi apabila tertubuh 'OPEC' untuk beras.

Apa tidaknya, melihat kepada rakan-rakan mereka yang mengusahakan kebun getah sedang menikmati paras harga yang boleh dianggap mewah buat penoreh-penoreh getah. Keadaan ini disebabkan oleh wujudnya pakatan tiga pengeluar getah utama dunia iaitu Malaysia, Indonesia selain Thailand.

Pakatan tiga negara tersebut berjaya mengawal dan mensasarkan harga getah pada paras paling minimun US Dolar 1 untuk sekilogram. Dan sekarang ia berlegar-legar sekitar lebih RM 5.OO sekilogram. Mekanisme jangka panjang iaitu Skim Pengurusan Pengeluaran dan Skim Pengurusan Eksport untuk jangka pendek telah dijalankan dalam mengawal harga getah.
Berbekalkan model getah tersebut, Thailand berharap ia dapat dipraktikkan pada beras pula. Lantaran itu, Perdana Menteri Samak Sundaravej telah mengajak negara Myammar, Vietnam, Laos dan Kemboja membentuk pakatan Mekong. Secara geografinya, negara-negara lembangan Mekong adalah kawasan jelapang padi utama dunia.Cuba bayangkan Thailand yang menguasai eksport beras dunia dengan lebih 10 juta tan setahun bergabung dengan Vietnam antara antara pengekspot utama beras,14.1% , pasti pakatan ini akan menjadi pemain harga komoditi tersebut di pasaran dunia.

Rata-rata negara indochina tersebut menyambut baik idea tersebut dan ia dinilai sangat membantu petani negara mereka.. Kemboja, contohnya , melihat ini adalah peluang meningkat taraf hidup rakyatnya.Perdana Menteri Hun Sen merayu petaninya berusaha meningkat hasil tanaman, mengambil kesempatan dari krisis makanan global. " Kemboja sebuah negara kecil,tetapi ia boleh membantu seratus ribu keluarga jika kami boleh mengeksport beras,'' kata Hun Sen.Di Kemboja, lebih 30% rakyatnya dari 14 juta populasi hidup dalam kedaifan,satu dari dua belas negara yang termiskin mengikut laporan dari Indek Kelaparan Global 2006 oleh Institut Penyelidikan Polisi Makanan Antarabangsa.

Namun begitu, jalan untuk merealisasikan kartel ini tidak lurus seperti yang dijangka. Banyak masalah dan kegagalan menyepakati dalam beberapa isu timbul. Hingga ada kritikan yang berpendapat OREC adalah angan-angan untuk kaya dan mustahil dibentuk.Tetapi menurut Dhanin Chearavanont, Ketua Eksekutif konglomerat perniagaan berasaskan pertanian Charoen Pokphand, tidak percaya idea tersebut sebagai angan-angan. Beliau percaya ia boleh menjadi realiti jika wujud kerjasama yang ikhlas antara negara-negara pengeksport tersebut.

Ini yang menjadi masalah. Kerana setiap negara pengeluar beras mempunyai pelan tersendiri dalam memajukan industri tersebut. Lihat sahaja Kemboja yang merancang dapat mengeksport 8 juta tan beras pada tahun 2015, begitu juga dengan Loas pada tahun yang sama juga berharap dapat memenuhi keperluan beras untuk warga negaranya yang dijangkan seramai 7 juta orang. Lain pula hal dengan Myammar yang masih terpencil dari dunia luar.

Juga persaingan yang wujud antara Vietnam dan Thailand yang sentiasa merebut mendapat tempahan besar dari negara pelanggan membuat kartel sukar dibentuk. Persaingan kedua-dua pengeksport utama dunia ini berlaku sejak 1990 lagi. Oleh itu setiap negara pengeksport telah membuat perjanjian mengenai harga dengan negara pengimport. Perkara ini akan menyulitkan lagi usaha mencapai konsensus mengenai harga dari negara anggota. Tambahan pula setiap perjanjian jualbeli beras, harganya adalah dirahsiakan antara pengimport dan pengeksport.
Lagipun, beras bukan seperti minyak yang boleh dipam untuk memenuhi permintaan.

Penanaman padi bergantung kepada keadaan alam sekitar. Ia ditentukan oleh rahmat tuhan. Hal ini tidak boleh diatur manusia. Lebih-lebih lagi penananam padi di lembah Mekong secara relatifnya adalah secara tradisional atau separa tradisonal.

Satu lagi, mengapa kartel beras mendapat tentangan banyak pihak. Adalah kerana gagasan ini tidak membantu pengguna beras. Jika kartel terbentuk, harga beras sentiasa di paras tinggi dan ia sentiasa ke arah kenaikan harga bukan menurun.Filipina yang mengimport beras terbesar dunia bimbang idea seperti akan menindas negaranya. ''Ini bukan gagasan yang bagus, ini gagasan yang hina. Ini akan mencipta oligopoli dan ia bertentangan dengan kemanusian,'' kata Edargo Angara, Ketua jawatankuasa Senat bagi pertanian.

Akhirnya dengan tentangan dan beberapa halangan idea penubuhan OREC sekadar sekerat jalan. Mujur sebenarnya bagi kita pengguna beras. Jika tidak harga beras akan terus meningkat demi kepentingan negara pengeksport. Bayangkan apa kesannya kepada kita jika pengeksport beras berpakat mensasarkan harga minimun bagi beras adalah di tingkat harga 1dolar Amerika untuk sekilogram.

Sepuluh Pengeksport Utama Beras
1. Thailand.... 10 juta tan (34.5% dari eksport beras global)
2.India ....4.8 juta tan (16.5%)
3. Vietnam ...4.1 juta tan (14.1%)
4. Amerika Syarikat ...3.1juta tan (10.6%)
5.Pakistan....1.8 juat tan (6.3%)
6.China(termasuk Taiwan)....901,550 tan (3.1%)
7.Mesir ...836,940 tan (2.9%)
8.Itali...668,940 tan (2.3%)
9.Uruguay...609,170 tan (2.1%)
10.Sepanyol...346,030 tan (1.2%)
(http://tinyurl.com)

No comments: