Wednesday, December 15, 2010

Abu Hassan Morad Masuk Pintu Depan Tetapi Saya Masuk Pintu Haram, Belakang

Burma atau Myanmar bukanlah negara dalam keutamaan diplomatik tingkat A bagi hubungan diplomatik antara Kuala Lumpur dan Yangon. Meskipun ia berada dalam lingkungan ASEAN. Dan Kuala Lumpur berperanan besar membawa masuk Myanmar ke dalam anggota ASEAN dengan alasan menurut kecek-kecek kedai kopi, ''Budak nakal, kalau kita semua berkawan dengannya akan jadi baik juga suatu hari nanti.''

Oleh itu, Myanmar pada ingatan rakyat Malaysia adalah negara tidak penting. Kalau ingat pun, ia bersifat negatif; peminta sedekah Rohingya yang mengganggu makan kita di restoran, contohnya.Atau sebuah negara yang tentera memerintah dengan kuku besi Seperti kata seorang pembaca buku di sini, ''K'jaan Msia dan rakyat M'sia secara amnya tidak mengambil kisah tentang pelarian Myanmar. Jika mereka sampai ke M'sia mereka akan ditempatkan di kem pelarian. Itu saja.''

Sedangkan, setiap tahun sentiasa meningkat kedatangan rakyat Myanmar ke Malaysia, samaada secara sah atau pun datang sebagai pelarian. Lihatlah, di pejabat UNHCR di Kuala Lumpur, rata-ratanya adalah etnik asal Myanmar setiap pagi berkumpul di pintu masuk untuk memohon suaka politik.

Mungkin atas sebab itu, Abu Hassan Morad menulis sebuah kisah berlatarkan Myanmar, Suu Phea supaya rakyat Malaysia faham situasi sebenar di sana. Suu Phea adalah bekas pelajar yang menuntut di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan pulang ke negara asalnya untuk berbakti buat bangsa dan tanahairnya di Tasik Inle dengan harapan mahu melakukan perubahan dalam sistem pendidikan supaya rakyat berubah.

Impian mahu melakukan perubahan dalam masyarakatnya bukan mudah buat Suu Phea. Dia menghadapi pelbagai kerenah dari masyarakatnya antaranya ramai tidak cakna terhadap pendidikan anak-anak mereka, Begitu juga dengan cabaran menghadapi kekuasaan puak pemisah di tempatnya. Ini menjadikan Suu Phea cekal menghadapi cabaran ini.

Kehadiran sahabat-sahabat lama dari Malaysia yang terlibat dengan sebuah yayasan bagi meningkatkan taraf pendidikan rakyat Myanmar memberi harapan pada Suu Phea; kawan-kawannya Putra, Hanim dan Fuad yang rapat semasa menuntut di UIAM dulu.Di sini Abu Hassan Murad dengan bangganya memperlihat sumbangan Malaysia menjadikan Myanmar ke arah sebuah negara demokrasi. Atas lobi Malaysia, Aun Sang Suu Kyi, pemimpin pro demokrasi berjaya dibebaskan.Dengan wujudnya demokrasi itu, impian Suu Phea menjadi makin mudah untuk dilaksanakan.

Membaca novel ini, secara kasar, kita dapat menangkap maksud tersurat penulisnya, iaitu apa yang digembar-gembur(tentu bersifat negatif) oleh media asing mengenai Myanmar adalah tidak benar!--Yangon bukan dikawal tentera yang tercegat di mana-mana!, bukan juga sebuah negara yang huru-hara! Ini boleh terjadi kerana Abu Hassan Morad ''memasuki'' Myanmar menerusi pintu depan. Beliau datang ke Myanmar seperti ''dijemput'' kerajaan Myanmar untuk memperlihatkan Myanmar sebagai sebuah negara yang demokratik ala tentera dan punya sebab tersendiri untuk ditadbir secara junta tentera!

Sedang saya pula ''memasuki'' Myanmar dari pintu belakang, bersama-sama dengan puak pemisah dan pelarian di perbatasan Myanmar-Thailand untuk melahirkan Laskar Cinta. Saya bersimpati pada etnik Karen, etnik Wa, etnik Kachin,etnik Rohingya dan Shan. Sudah cukup lama saya terseksa batin melihat buruh-buruh Myanmar berkerja secara kasar di Thailand dengan upah yang tidak seberapa.Ya, saya tahu, adalah tidak praktis untuk etnik-etnik itu memerdeka atau memecah Myanmar. Saya percaya kepada demokrasi tulen dapat, atau sekurang-kurang memberi suara kepada etnik minoriti bersuara meskipun ia bukan jaminan pemberontakkan akan berakhir! Tetapi dalam Laskar Cinta, saya tidak percaya sepenuhnya kepada demokrasi, demokrasi yang di amal negara ini dan juga negara saya.

Dengan itu menjadi novel Suu Phea dan Laskar Cinta berbeza pandangan tetapi bertunjangkan satu impian iaitu ilmu adalah agen utama untuk perubahan sesebuah masyarakat seperti pembaca ini yang tertarik dengan dialog Kim dan Ibu Mary,

"Hari itu dia pulang dengan kekecewaan. Dia mengadu kepada Ibu Mary. "Ibu, murah sangatkah budak seperti saya ini?"

"Tidak sayang".

"Kalau begitu, bagaimana saya dapat jadi berharga seperti Ibu?".

"Dengan Ilmu".

2 comments:

Anonymous said...

benar..saya benar-benar terkesan dengan dialog itu..:)

Isma Ae Mohamad said...

budakkilang...
dialog itu ditulis berdasarkan pengalaman saya yang agak sukar untuk disekolah..hampir-hampir saya tak dapat disekolahkan!Abang dan kakak saya terpaksa sekolah setakat darjah enam sekolah rendah, ia agak menyedihkan ketika itu.