Thursday, August 19, 2010

Munafik!

Sungguh munafik!

Betullah, kalau mahu menulis sesuatu yang boleh jadi bestseller tulislah buku yang mencela Islam. Jalan mudah kan. Jalan ini juga yang dipilih John Shors, penulis roman berlatar Taj Mahal, Beneath a Marble Sky: A Love Story yang penuh dengan metafora-metafora jahat mengenai Allah dan penganutnya.Ada noda, ada selingkuh, ada celaan, ada dusta dan ada semuanya.

Benar ia penuh dengan kemunafikan! Jelas kepura-puraan John Shors menerusi watak Putri Jahanara,Dara,Isa dan sang Sultan Shah Jahan sendiri.Mereka inilah pembawa cara hidup Islam yan benar menurut Shors sebagai orang barat:Islam yang liberal dan beradab,kononnya. Karut!

Taj Mahal masih kukuh berdiri sampai hari ini.Yang dipuja sebagai cebisan dari syurga oleh penikmat cinta,cinta dunia.Hingga membuat manusia lupa hakikat kematian sebenar.Padahal ia hanyalah kuburan.

Taj Mahal mula dibina pada tahun 1632 sebagai lambang cinta abadi Shah Jahan buat permaisurinya Mumtaz yang meninggal dunia.Kemangkatan Mumtaz membawa kemurungan pada Shah Jahan,menjadikan pemerintahan semakin longgar;pemberotakan timbul dimana-mana.Di sinilah mulanya kisah sejarah cuba dikisah semula(baca:diputarbelit) oleh Shors.Selalu kita mendengar orang seni membebel: sejarah mesti ditulis semula!sejarah mesti dicair semula, dalam apa cara pun termasuk genre sastera.

Dan Shors telah mencairkan sejarah dibalik kukuh berdirinya Taj Mahal bak hujan bunga-bunga bagi setiap patah kata-kata.Ia mencurah-curah.Mengasikkan.

Hebat Shors.Hebat.Eksploitasi watak Jahanara yang berpetualang menyelamatkan takhta, dan adiknya Dara si penyatu Islam-Hindu dari Aurangzeb, adiknya sendiri yang digambarkan seorang Islam fanatik,keras,haus darah, jahat dan pendosa.Jahanara dianggap benar, begitu juga dengan Pangeran Dara yang mencipta ajaran baru untuk mempersaudarakan umat Islam dan Hindu,benar.


Tentang sejarah sebenar Kesultanan Moghul amat samar dalam kepala saya. Ya, saya pernah mendengar nama Aurangzeb yang merampas kekuasa dari ayahnya atas kegagalan memerintah dan juga Dara si pencipta ajaran baru. Saya tidak tahu adakah benar Aurangzeb itu zalim.Tapi cara Shors mengangkat Aunrangzeb dari sisi kasar dan keras sebagai orang Islam, seperti berniat jahat.Sedangkan Jahanara diperlihat sisi seorang perempuan suci yang teraniaya.Padalhal, Shors dengan senang-lenang mempermainkan Jahanara tanpa ada dosa.Biarpun, Jahanara hidup bersama kekasih gelapnya, Isa si arkitek Taj Mahal sampai melahir anak.Bahkan, ayahnya sang Sultan ikut membantu perselingkuhan ini.



Oh,inilah temuan kisah cinta sejati bagi Shors.Aduh,John Shors, kisah-kisahmu buat aku pedih.Ini racun.





John Shors
Beneath a Marble Sky(paperback)
New America Library
RM 36.00




Nota:Saya membaca kisah ini sebagai pelajaran.Setelah mendapat tahu, John Shors adalah penulis hebat dalam mencairkan sejarah, saya pun membacanya.Saya akui ia memang hebat mengadun fiksi+fakta dan ada kelas tersendiri. Darinya saya belajar banyak perkara.

3 comments:

Hakimi said...

bnyi sedap..
ada dale BM?

Nora Isma Fuad said...

As salam.. bunyinya seolah mencabar.. sejarah & fakta & fiksyen: sukar ditentukan mana yang benar!

Yang benar barangkali kebijaksanaan pengarang bagi mempastikan bahan tulisannya berbunyi benar.

Isma Ae Mohamad said...

Itulah cabaran buat penulis seperti kakak..:)