Sunday, July 25, 2010

Ganding Baca Julai 2010

Jawapan Bagi Soalan Diskusi Ganding Baca Julai 2010: Kimono Ungu Bersulam Bunga.

Sebelum itu, saya mohon maaf, bukan 70% tetapi lebih kurang 40-50% ayat pendek digunakan.

Ada orang kata, penulis yang suka guna ayat pendek ia seorang yang tidak pandai bercerita. Saya tidak setuju.

  1. Al GHAZALI: Boleh dikatakan hampir keseluruhan cerpen yang terkandung di dalam antologi KUBB ini mempunyai ciri-ciri yang sama – iaitu bersifat anti plot. Ada pro dan kontra menggunakan teknik penulisan seperti ini. Pada awal pembacaan, saya merasa teruja dengan kelainan yang ditawarkan. Apabila sudah hampir ke penghujung; memasuki Jus Soli Jus Sanguinis, keterujaan itu berkurangan kerana saya seakan-akan sudah dapat mengagak kesudahan cerpen. Cerpennya bagus, tapi malangnya tiada variasi. Pendapat anda semua bagaimana? Perlukah Becky meneruskan gaya penulisan seperti ini atau kita menantikan sesuatu yang berlainan? Maksudnya di sini mungkin sedikit twist pada pengakhiran cerita atau apa sahaja.
Keterujaan saya menurun bila baca cerpen Kimono Ungu Bersulam Bunga dan seterusnya kerana isinya dan hujah-hujahnya saya sudah agak.Lagi pun cerpen itu terlalu banyak bercakap daripada makan--dalam budaya Jepun yang saya tahu dari novel Jepun bacaan saya yang lepas-lepas, bercakap banyak semasa makan bukan budaya mereka(realitinya saya tidak tahu kerana saya belum sampai ke Jepun, tapi novel ia adalah lakaran budaya sesebuah bangsa)Itu budaya orang Melayu, kaum Salwa.Sebagai orang baru, kekurangan itu perkara biasa, mungkin tiga tahun lagi, kalau Becky menolah ke belakang dan baca semula karya yang lepas, dia akan rasa malu, mungkin, saya sendiri pun ketawa besar bila baca tulisan saya yang diterbit lima tahun lepas.
  1. AL GHAZALI: Isu seputar feminisme, alam sekitar dan Palestin mewarnai tema dalam cerpen. Dan ianya agak berulang-ulang. Bagaimana pula agaknya sekiranya Becky mengambil pendekatan wacana mengenai budaya tempatan pula? Lari daripada isu yang biasa diangkat Becky. Mampukah anda menerimanya?
Feminisme, alam sekitar dan palestin, tiga tema itu patut diulang oleh pengarang muslim tetapi dengan hujah yang baru yang tidak terfikir oleh kita. Ini yang susahnya.

  1. HARYATI: Kebanyakan watak utama dalam cerpen Rebecca adalah kaum hawa yang cerdik. Kenapa ya?
Mungkin penulisnya mahu 'balas dendam' kerana selama ini kebanyakkan pengarang Melayu (lelaki) suka melukis watak perempuan sial(A. Samad Said misalnya), perempuan malang dan tak berpendidikan(saya teringat akan anak-anak Lahuma dan bini Lahuma).

  1. HARYATI: Sejauh manakah elemen-elemen cinta berlawanan jenis perlu ada dalam sesuatu karya. Apakah sekiranya elemen ini ditiadakan, sesuatu karya itu akan kehilangan serinya?
Tidak akan hilang seri jika pandai bermain dengan latar dan wacana yang baru dan segar.Tapi orang Melayu(kebanyakkan termasuk editor) suka ada roman, paling tidak pun sedikit.

  1. NAJIBAH: Seni kulit buku ini saya rasa lain dari yang lain. Anak saya bertanya, “Kenapa muka dia marah, Umi?” Suami saya kata, “Macam orang jate muko dio.” (merujuk kepada aura air mukanya). Sesuaikah ilustrasi kulit dengan citra dan nilai dalam koleksi cerpen ini?
Barangkali itulah Salwa selepas makan banyak masakan Jepun dan setelah pakai kimono.Adakah ia kejutan(budaya) atau cinta dari pemuda Jepun?


  1. NAJIBAH: Kebanyakan cerpen Rebecca mengangkat latar luar negara. Malah ini boleh dikatakan menjadi kecenderungan para pengarang muda sekarang, termasuk sesetengah pengarang lebih berusia. Fenomena ini juga meluas dalam latar cerpen2 yang dicalonkan untuk HSKU 2009 baru-baru ini, ada latar Pakistan, Mesir, Jepun dan lain-lain. Apa pendapat anda mengenai perkara ini? Kita masih banyak isu tempatan untuk diangkat berdasarkan latar tempatan, kerana negara kita sedang bergelumang dengan 1001 masalah sosial, ekonomi dan politik, tetapi kenapa kecenderungan ini terjadi?
Ia sukar untuk diterbitkan jika tidak berpihak kepada kerajaan.Lainlah kalau nak siar dalam Harakah atau Siasah.Ingat cerpen, Bunuh YB Josephine di Mingguan.

4 comments:

Hakimi said...

ingat ko jeha?bini lahuma

aidura sofiee said...

Salam.

@Isma,

Kenapa lama tak berkunjung ke Goodreads Malaysia?

Tok mudin tercari-cari mu di sana.

p/s*** hubby saya org pasir mas.

najibah said...

Isma, tak jawab soalan Becky?

Isma said...

Kak Aidura,
Saya sedang ''merajuk'' besar(BELUM HABIS LAGI RAJUKNYA). KDN telah menolak permohonan saya untuk jadi warganegara Malaysia.Jadi, buat sementara waktu saya tak ingin terlibat dengan laman sosial ada nama Malaysia, biasa kan orang merajuk.

Eh,sebenarnya gurau, saya sibuk ke hulu dan ke hilir Thailand.Tak sempat bersosial siber.

Kak Ji,
Saya tak perasaan. Saya baca cepat-cepat dan tulis cepat-cepat.Nantilah, saya akan jawab.

Kimi,
Mu baca jugak buku aku bagi pinjam tu, aku ingat, aku bagi bunga ko beruk...:)