Thursday, November 20, 2008

Kisah Kanak-kanak Pembantai


a long way gone
Ishmael Beah

Namanya Ishmael Beah, lebih kurang nama saya. Sejak mula lagi terdetik di hati saya, dia Islam kah? Atau dia sisa-sisa Islam dari ayah atau dari datuknya. Melihat kepada geografi Siera Leone saya yakin akan itu. Dan, dia juga ada menyebut kawannya bernama Muhammad. Kalau dia Islam,sekarang ini masihkan Islam dia.Melihat kepada cara hidup barunya di Amerika,membuatkan saya benar-benar sedih. Saya cuba melupakan perkara ini.

Ishmael Beah yang saya perkatakan ini adalah antara wajah-wajah duka kanak-kanak Afrika yang direkrut sejak berusia 12 tahun lagi untuk dijadikan pembunuh yang kejam oleh pemerintah Siera Leone. Namun dia tidak seperti tentera kanak-kanak yang lain, dia bertuah -- dapat keluar dari meadn perang, berhijrah ke Amerika,dan dapat belajar di universiti lagi-- dan seterusnya dapat melukis apa yang pernah dialami dalam sebuah buku berjudul, A Long Way Gone. Di sinilah bezanya dia dengan saya, saya masih di sini, impian masih tidak kesampaian.Hanya angan-angan.

Ketika mula-mula di kem tentera, Ishmael menulis, ''Seorang lelaki yang disebut leftenan terus bercakap selama hampir sejam, menggambarkan kekejaman pemberontak, seperti memenggal kepala orang dan memaksa orang-orang menyaksikannya, membakar kampung-kampung dan penduduknya, memaksa anak-anak melakukan hubungan seks dengan ibu mereka. Juga memenggal kepala bayi yang baru lahir kerana menangis kuat.''

Pidato itu sungguh membakar kebencian kami terhadap pemberontak,tulisnya lagi. Ia terus menimbul semangat menghalang pemberontak.Hal ini juga pernah saya alami ketika mendengar ucapan seseorang menyuruh saya juga angkat senjata.


Seterusnya mereka diberi senapang AK-47 dan dilatih untuk tidak takut pada senjata itu. Esoknya dia dan yang lain-lain diberi baju serta but seperti uniform tentera. Mereka mula berlatih dengan berlari, merangkak dan menunduk. Semasa makan koperal memberi mereka makan selama satu minit. Mulanya semua tidak menghabisi makanan dalam tempoh itu namun dalam seminggu mereka dapat juga -- makan dengan lahap satu minit.

Dalam latihan, pohon pisang dijadikan musuh-musuh mereka. Oleh itu mereka menyodok batang-batang pisang dengan bayonet. Bezanya lagi dengan saya, saya hanya menendang dan menumbuk batang pisang untuk lepas geram.

Setelah siap berlatih, satu hari itu selepas diberi cuti pada hari sebelumnya, mereka diperintah menyiapkan senapang masing-masing. '' Koperal memberi kami pengikat kepala berwarna hijau dan berkata, jika kami melihat seseorang tanpa pengikat dengan warna itu, orang itu harus ditembak.''

Selepas itu datang tentara muda membawa sejumlah tablet penuh dalam bungkusan plastik.Tablet itu dibahagi kepada mereka.'' Kami menelan tablet itu. Dan kami siap bertempur.''

Setelah itu Ishmael menulis,'' Aku belum pernah setakut ini untuk pergi ke mana pun sepanjang hidupku. Air mata mulai mengenangi mataku, tetapi aku berusaha menyembunyikannya dan menggengam senjataku agar berasa kuat.'' Tidak lama selepas itu mereka mula bertembur. Ledakan bom, bising senapang dan percikan darah rakan-rakan menguasai persekitaran.


Pertempuran-pertempuran dihadapi mereka. Ia menjadikan mereka biasa dengannya. Mereka menelan banyak pil lagi. Pada malam hari mereka dipertontonkan dengan filem Rambo. '' Kami semua ingin menjadi seperti Rambo; kami tidak sabar-sabar meniru teknik-tekniknya.'' Kadang-kadang mereka diperintah berperang ketika menonton filem.


Dalam tempoh itu mereka hanya berhenti untuk makan sardin, hirup kokain, brown-brown dan menelan kapsul putih. ''Gabungan ubat itu memberi kami banyak tenaga dan membuat kami bengis.Bayangan kematian sama sekali tidak terlintas dalam fikiranku dan membunuh semudah dengan minum air.''


Di atas antara secebis kisah Ishnael Beah dan rakan-rakan sebayanya ketika menjadi pembantai yang kejam. Bab-bab tempur itu adalah bahagian yang paling menarik untuk dibaca.


Setelah dua tahun bertempur dia dan rakan-rakan 'diselamatkan' oleh UNICEF. Dia dapat ke Amerika, belajar di sana. Seterusnya meraih ijazah Sarjana Muda Sains Politik. Dan menulis cerita ini untuk berkongsi dengan kita. Dia memang bertuah. Oh, saya masih di sini.


No comments: