Monday, November 10, 2008

Aku Amerika Muslim


For God and Country
James Yee and Aimee Molloy

" Aku adalah tentera Amerika, seorang warganegara, dan seorang patriot. Tetapi dalam tatapan kecurigaan, aku minoriti sesat yang tidak memiliki hubungan istimewa dengan pemerintah Amerika. Aku hanya seorang muslim.'' Demikian tulis James Yee dalam memoirnya For God and Country.

Buku yang membicarakan pencabulan hak asasi tahanan Gunatanamo berdasarkan rakaman Kapten James Yee semasa bertugas di sana. Pun begitu, dia sendiri menjadi mangsa atas kegilaan tentera Amerika akibat dari dasar Bush, perang melawan keganasan. Yee menulis,dasar itu melahirkan kegilaan tentera Amerika.

James Yee setelah memeluk Islam telah menaruh Yusuf di pangkal namanya. Lelaki berketurunan Cina, berpangkat Kapten dan bertugas sebagai iman dalam tentera Amerika menghadapi episod buruk dalam hidup setelah berkerja di penjara Guantanamo. Sebagai muslim, lebih lagi iman, Yee cuba berbuat lebih beradap kepada tahanan Guantanamo. Namun usahanya itu nampak sia-sia, melihat kepada pencabulan hak tahanan oleh tentera Amerika di depan matanya.

Lagi Yee menulis,''Lambat laun aku sedar usahaku untuk memberi pengajaran tentang toleransi membuat kecurigaan mereka semakin dalam.''

Benar, dia semakin dipandang serong pegawai tertinggi. Dalam diam, setiap gerak Yee diintip dan akhirnya ditahan pada awal September 2003 atas tuduhan agen Taliban. Dan bermula episod penyiksaannya dalam tahanan Amerika. Bukan itu sahaja, di luar sana pelbagai tuduhan telah dilempar kepadanya. Antaranya isu penzinaan yang hampir menghancurkan rumah tangganya.

Kasihan Ustaz Yee.

No comments: