Thursday, December 27, 2012

Cerpen "Ke Negeri Impian"

Cerpen terbaru saya yang dimuat di Mingguan Malaysia bertarikh 23.12.2012. Ia mengisahkan tentang kehidupan orang sebelah Siam/ Patani yang tinggal secara illegal di Malaysia. Didoakan cerpen ini dipanjangkan menjadi novel. Sedikit sedutannya...

Setiap kali kakinya melangkah menuruti langkah-langkah pakcik tukang kebun sekolah, dan emak ke pejabat sekolah, hati sangat berdebar-debar meskipun dia juga teruja dengan suasana keriangan itu. Dia berdebar kerana bahasa yang dia dan emaknya tuturkan. Ia berbunyi lain berbanding murid-murid yang sedang bercakap, bertempik, dan berteriak di sana sini. Malam sebelumnya emak memberi ingatan kepadanya, “"Esok masuk sekolah, berhati-hati bila berkecek, jangan kecek macam orang Tani, cuba kecek macam orang Kelate. Kalau tak, orang sini akan pandang rendah pada kita." Beberapa tahun kemudian barulah dia faham betapa orang Patani atau orang Melayu sebelah Siam dianggap orang Melayu kelas kedua di sini mengikut persepsinya.

''Awak, pertama kali saya tertarik pada awak ketika awak mula-mula sekolah rendah dulu. Awak menjadi perhatian semua orang di sekolah. Ramai orang mengejek awak kerana loghat Patani awak yang pekat. Orang juga gelar awak pendatang tanpa izin. Saya perasan awak banyak diam, banyak menunduk ketika di sekolah. Sejak itulah rasa kesihan tumbuh dalam dari saya pada awak. Saya mahu jadi pelindung awak, jadi hero awak. Awak sudi tak?"


Untuk baca sepenuhnya sila Ke Negeri Impian...





4 comments:

Anonymous said...

Saudara menghantar cerpen ini ke alamat emel yang mana?

labuan02@yahoo.com atau ku_seman@utusan.com?

Utusan tidak seperti BH yang menyediakan alamat emel. Saya ada menghantar satu cerpen tetapi masih belum ada rezeki.

Mungkin tersalah alamat emel barangkali.

Isma Ae Mohamad said...

saya guna email ku_seman@yahoo.com . Saya ambil email ini yang terpapar di rencana tulisan Ku Seman di akhbar. Cuba perhatikan dibawah nama Ku Seman mesti disertakan alamat emailnya..

Anonymous said...

Terima kasih saudara. Tema cerpen ini sangat menarik dan membangkitkan minat saya untuk membacanya.

Saya doakan agar versi saudara diberikan kekuatan untuk menyudahkan versi novelnya pula.

Tetamu Istimewa said...

Saya sudah membaca cerpen ini. Suka dan menarik. Tahniah! Terkandung unsur perjuangan dalam cerpen ini. Moga pihak-pihak tertentu sedar.