Monday, February 2, 2015

RATU-RATU PATANI (1)


SEDUTAN 1:

Sekiranya bertanya kepada orang yang rapat dengan Ratu Biru seperti bentara kanan, mengapa Tuanku Pracau beria-ia (yang dianggap oleh para menterinya sebagai berangan-angan) mahu mengirim duta ke negeri-negeri jauh itu, jawab bentara kanannya dengan lagaknya yang tidak ubah seperti seorang pencerita kisah seribu satu malam, “Begini, pada suatu hari, datang menghadap satu rombongan orang yang berambut perang berhidung mancung ke istana. Mereka menunduk hormat dan menerusi jurubahasanya, iaitu seorang Melayu yang kulitnya hitam legam dan berasal dari Melaka, berkata, mereka datang dari negeri Perancis, sebuah negeri yang berhampiran dengan negeri orang Belanda. Mereka pun mempersembahkan hadiah. Kata orang Perancis itu lagi menerusi jurubahasanya, “Kami hampir-hampir tersesat ketika mencari negeri Ayutthaya yang hebat ini. Syukur, kami sudah pun tiba di tanah jajahannya yang bernama Patani ini. Sekiranya tidak....”


Ratu Biru tiba-tiba tercengang. Baginda meminta jurubahasa itu mengulanginya semula. Jurubahasa yang berkulit hitam legam itu mulai berasa gelisah dan orang Perancis pula kelihatan kebingungan apabila melihat air muka baginda berubah dengan mendadak. Barangkali mereka berfikir, ‘Adakah jurubahasa kita sudah silap menterjemah?’ Jurubahasa kembali bersuara dan mengulangi terjemahannya dengan sedikit penambahan nada suara yang tersekat-sekat, “Kami hampir-hampir tersesat ketika mencari jalan laut ke negeri bernama Ayutthaya yang hebat ini. Syukur, kami orang Perancis sudah pun tiba di tanah jajahannya yang bernama Patani ini.” Lantas, jurubahasa itu pun menundukkan kepalanya. Ratu Biru pun bingkas bangun. “Apa? Patani tanah jajahan Ayutthaya? Siapakah yang mengatakan Patani adalah tanah jajahan Ayutthaya? Sila terjemahkan untuk mereka, siapakah yang mengatakan Patani adalah tanah jajahan Ayutthaya? Beritahu segera!” ujar baginda.

Orang-orang Perancis itu mula bingung seketika. Jurubahasa tergagap-gagap, manakala telinganya sedang mendengar dengan teliti bahasa Perancis yang dituturkan oleh orang Perancis itu sambil menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu, “Orang Perancis memohon maaf. Menurut mereka, mereka mendapat tahu akan hal ini daripada seorang wakil Siam yang dalam perjalanan menuju ke negeri Belanda. Menurut wakil Siam itu, sekiranya mahu pergi ke negerinya, lebih baik singgah terlebih dahulu di tanah jajahannya yang bernama Patani sebelum belayar ke Ayutthaya.” Lantas, baginda pun bersuara dengan tegas, “Katakan kepada orangorang Perancis ini, Patani negeri yang bebas dan sama sekali tidak tertakluk pada mana-mana kuasa. Apa yang pasti, hanya kuasa Allah yang memayungi kami.” Orang-orang Perancis itu memohon maaf sekali lagi atas salah faham yang berlaku. Begitulah ceritanya, mengapa Tuanku Pracau berangan-angan mahu mengirim duta ke negeri-negeri Eropah yang jauh itu. Hal ini bagi memastikan yang orang luar tidak terkeliru dan bagi memberitahu kepada mereka yang Patani adalah sebuah negeri bebas.”

RATU-RATU PATANI: Kisah Cinta dan Perang
ISMA AE MOHAMAD
ITBM
2015
RM30

No comments: