Sunday, December 20, 2009

Nongnut Singhadecha

Thaksin; subjek paling popular dibicarakan samaada di dalam dan di luar negara apabila bercakap tentang Thailand.Gerak gerinya sentiasa dipantau oleh musuh mahupun penyokonnya.Kerana itu, menulis buku tentangnya adalah sesuatu yang akan membawa keuntungan. Tidak kira buku itu ditulis untuk mengecam beliau atau pun memujinya.
Contohnya,Nongnut Singhadecha seorang kolumnis di akhbar Mathicon menulis buku, Thaksin phae maipen khamai tai(Taksin: neither defeat nor death) telah menjadi buku terlaris berkenaan Thaksin. Buku senipis 136 berharga sepuluh ringgit(lebih kurang) adalah sangat santai untuk dibaca terutama buat penentang Thaksin.
Kelihatan Nongnut sedikit bias dalam penilaiannya. Dia seperti seorang yang pro- tentera.Katanya, di Asia Tenggara kuasa tentera adalah faktor terpenting di sebalik keutuhan sesebuah kerajaan. Beliau beranggapan demikian, pada hemat saya untuk membenarkan tindakan tentera Thai pimpinan Gen.Sonthi Boonyarthaglin merampas kuasa Thaksin demi untuk 'menyelamatkan' rakyat.
Dakwa Nongnut:
Jangan lupa keadaan sebenar demokrasi di Asia Tenggara, tentera selalu memain peranan secara terus atau tidak dalam politik.
Ketenteraan di Asia Tenggara masih menjadi pemain penting dalam politik, sebab utama kerana pemimpin kerajaan secara umum terlibat dengan masalah rasuah.
Jika begitu, Nongnut masih buta sejarah Malaysia moden.

Thaksin:Phae Maipin Khamaitai

Nongnut Singhadecha

ISBN: 9789740204282

100 baht

P/s: Terjemahan bebas saya.

2 comments:

Nora Isma Fuad said...

as salam, ha ha.. ini tak dapatlah nak tumpang baca.

Isma Ae Mohamad said...

Sis, ada orang kata kepada saya; bertuahlah awak jadi warga Thailand!

Kah,kah,kah

bertuah?